דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי הם היועצים המקצועיים ומי צריך אותם? 

מאת    [ 04/01/2017 ]

מילים במאמר: 776   [ נצפה 2711 פעמים ]

מי אתה אדון יועץ?

יועץ? יועצים? מי הם האנשים אשר נותנים יעוץ?  למעשה כולנו יועצים ביום יום, לא? הרי כן זה מתחיל מייעוץ בין אדם לחברו כולנו מייעצים מה ללבוש, מה לאכול, באיזו דרך לנסוע, מייעצים לחברים מה כדאי ומה לא, מייעצים לעיתים האם לקנות או לא, מייעצים האם להשאר בעבודה או לעזוב ועוד מאות דוגמאות, אבל זה עושה אותנו באמת יועצים?

אז אולי אנחנו מייעצים כל יום,אך זה לא הופך אותנו יועצים.

מה זה יועץ?

יועץ למעשה הוא כל אדם בעל ניסיון, השכלה, ידע ומומחיות בתחום הרלוונטי בו נותן עצות והדרכה לתכנון דרכי עבודה, איבחון וטיפול מקצועי בנושא הדרוש.

תחום היעוץ

תחום היעוץ הינו תחום רחב ומתפרס על עשרות תחומים, חלקם דורשים השכלה יחודית וחלקם דורשים ניסיון בלבד, חלקם חייבים בהסמכה פורמלית ורישיון וחלקם לא דורשים מהום.

מי מורשה?

למעשה כל היועצים חייבים בהשכלה פורמלית רלוונטית ומומחיות יתרה בתחומם, ובחלק מהתחומים כפי שציינתי חייבים לפעול על פי רישיון לדוגמא כל יועץ הנדסי חייב להיות מהנדס על פי תחומו ורשום בפנקס המהנדסים ובעל אישור חתימה ויעוץ באישורי קביל ברשויות.

יועץ פסיכולוגי חייב להיות לפחות בוגר הפקולטה לפסיכולוגיה ורשום במשרד הבריאות וישנה חשיבות רבה ופורמלית ליעוץ ואבחון מטעמו והינה קבילה ברשויות.

כמו כן יועץ חינוכי (שאינו יועץ לימודים) בעל השכלה פורמלית ובעל תעודת הוראה מאושרת ממשרד החינוך.

יועץ ארגוני הינו תחום שפותח וגובש בשנים האחרונות, ולמרות שמיסדו אותו במוסדות להשכלה גבוהה בתארים מתקדמים גם בוגרי פסיכולוגיה,סוציולוגיה ותעשייה וניהול קיבלו כלים לעיסוק אך קיימת בשוק ההשכלה הכשרה גם לאקדמאים במסלולי קורסי המשך וחלקם משתייכים לאגודות מקצועיות וחברתיות אך לעת עתה הניסיון מהווה בסיס לקבלת הזדמנות עסקית ולא מבוססת על רישיון עבודה פורמלי.

יועץ שיווקי הינו תחום רחב ומתפרס על מישורי העסקה שונים שחלקם משותפים ליועצים עסקיים או מהווים  רק כחלק מתפקידו של היועץ העסקי וגם יועצים מתחום הפרסום משתייכים לאותה קבוצה. הביסוס ברובו מבוסס על ניסיון מעשי והשכלה בתחומי השיווק ומנהל העסקים אך התחום אינו מבוסס עדין ואינו דורש רישיון עבודה ולכן הניסיון המוכח ביעוץ בתחום, ההשכלה והניסיון הם המרכיב העיקרי בבחינת היועץ.

יעוץ עסקי וניהולי

תחום היעוץ העסקי צבר בשנים האחרונות תאוצה והתגבשות ואף מאוגד בלשכה ובתהליכים להצעת חוק למתן רישיון עבודה ליועץ מוסמך, ואף הוגדרו התנאים הבסיסיים להצטרפות חבר ללשכה ליועצים עסקיים שמבוססים על השכלה אקדמאית רלוונטית בתחומי הכלכלה, מנהל עסקים, שיווק, חשבונאות וניסיון יעוצי מוכח של מס? שנים בענף בו היועץ מתמחה.

כפי שציינתי תפקידו של היועץ בשפה פשוטה היא לייעץ ולתת את השירות המקצועי מניסיונו והידע שרכש בתחומו, ובכל תחום יש לוודא שתחום המומחיות וההשכלת היועץ רלוונטית לדרישת  ביצוע המשימה. ישנם מאות ואולי אלפי יועצים שונים ובתחומים רבים ומגוונים שחלק מהם ציינתי וגם לסוגי היועצים שציינתי ישנה חלוקה לתתי קבוצות והתמחויות שונות ולא תמיד יועץ מקצועי וטוב בתחום אחד יצטיין בתחום אחר ולכן המוטו שלי תעשה ותתמקד במה שאתה הכי טוב לפני ההתייחסות להיצע וביקוש ולהתפזר למגוון תחומים שלא תוכל להפגין את המקצועיות שלך בצורה ניכרת ואף לא תוכל לתת ללקוח את השירות הטוב ביותר שלו הוא ראוי.

מי הוא היועץ העסקי?

היועץ העסקי הוא למעשה תחום עיסוק רחב ורב גוני, כמו שניתן לראות ביועצי ההנדסה מגוון רחב של עיסוקים כגון יועץ נגישות,בטיחות,קונסטרוקטור וכו?

גם בתחום העסקי התחומים רבים אך כולם מוגדרים תחת המונח עסקי / ניהולי. אומנם משותף לכולם זה מתן שירות לעוסק פרטי, לחברה או לארגון ואף בעשור האחרון תפקיד היועץ העסקי נהפך לתפקיד מקובל ונדרש בקרב הרשויות המקומיות והעיריות לאחר שהתקבלה תפנית מסויימת בכך שהרשויות הן ?עסק? לכל דבר (גם מלכ?ר הינו עסק) והצלחת היועץ בתחומים אלו הביאה למיסוד וביקוש.

אפילו מדינת ישראל תומכת מזה שנים רבות ביעוץ עסקי מתוך הבנה וכוונה למנוע כשלונות לעסקים חדשים, עסקים קטנים ולעוסקים חסרי ניסיון שרוצים להגשים את חלומם לצאת לעצמאות כלכלית ומקצועית.  עזרה ביעוץ באמצעות מס? ארגונים כגון מט?י.

לכל יועץ ישנה חשיבות רבה להמשך פעילות ה?מטופל? ואבחון המצב הנתון

 כדאי להתאים את היועץ למטרה על מנת להגיע ליעד הרצוי.

היועץ העסקי לעיתים משמש גם כיד מכוונת של בעלי העסק, לעיתים כדירקטור לא רשמי ולעיתים כמנהיג המוביל את העסק לדרכים חדשות באסטרטגיה חדשה אך ליועץ יש לכהן כיועץ ולעולם אין ליועץ לגרום לתלות בתפקידו בארגון ומניעיו אמורים להיות שקופים וטהורים וללא כל אינטרס לקדם את מעמדו ו/או מעמד גורמים שונים אם מתוך הארגון ואם מחוץ לארגון.

איך אנחנו בוחרים את היועץ הדרוש לנו?

ראשית לפני הכל מכוון שכולנו בני אנוש ישנה חשיבות עצומה לכימיה ולחיבור האישי בין היועץ לבין הארגון או בעלי החברה, יש לפני בחירת היועץ לנתח מה הם צרכי היעוץ הדרושים לנו, מה המטרה שאני מכוונים אליה ומה חסר לנו שאנו צריכים יעוץ חיצוני.

לדוגמא יועץ עסקי בתחום הפיננסי נוודא שתחום השכלתו רלוונטית, וניסיון קודם שלו תואמת את דרישותינו אך כמו כן חשוב לשים לב  שמומחיות פיננסית אינה אומרת שליועץ יש מומחיות ביעוץ שיווקית

 

חזי גור מזרחי יועץ עסקי מוסמך וחוקר התנהגות צרכנים


מנכ"ל המרכז הישראלי לעיצוב עסקים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב